Prev / Next

Modern & Contemporary Art

Wednesday 2 July 2025, 05:00 PM • Milan

92

Alberto Burri

(1915 - Nizza 1995)

Texas, 1945

Artist's Resale Right

Estimate

€ 600.000 - 800.000

At auction on Wednesday 2 July 2025 at 17:00

0 days 0 hours

Un utente ha offerto

Your offer is the highest

In order to place your bid, log in or create an account

How bidding works

Information

oil on canvas
cm 47 x 60.5
Signed and dated lower right: Burri, 1945
Autograph inscription on the reverse: P.O.W. Camp Hereford Ten. Burri Alberto di Pietro 81 - L -7282 to Burri Alberto via Plinio il Giovane, Città di Castello - Perugia, Italia n. 1205

Artwork declared to be of exceptional historical and artistic interest and subject to notification by the Ministry of Culture

Exhibition

Venice, Arte Italiana. Presenze 1900-1945, Palazzo Grassi, April - November 1989, cat. p. 555 n. 734 col. ill. (label on the reverse) [Paesaggio del Texas];
Bologna, Alberto Burri, Palazzo Pepoli Campogrande, September - November 1991, cat. p. 25 n. 1 181 col. ill. (traveling exhibition Locarno, Casa Rusca, December 1991 - March 1992, label on the reverse);
Rome, Burri opere 1944-1995, Palazzo delle Esposizioni, November 1966 - January 1997 (travelling exhibition Munich 1997; Brussels 1997), cat. p. 140 col. ill.;
Turin, Artisti in guerra, Castello di Rivoli, March - November 2023, room 35

Literature

C. Brandi, Burri , Ed. Editalia, Rome 1963, pp. 19, 20, 23 [Paesaggio, 1944]; V. Rubiu, Contributo al Catalogo Generale, p. 181 col. ill. [Paesaggio, 1944]; C. Barbieri,  La pittura di Burri in un libro di Brandi, in "Il Mattino", Naples, 12 March 1964; G. Berto, Omaggio a Burri. 1944: un ricordo di prigionia, in "L'Europa Letteraria", year V n. 26, Rome, February 1964, pp. 93-94 [Paesaggio, 1944]; LP Finizio, Un saggio su Burri, in "Arte oggi", year IV n. 19, Rome, April 1964, p. 12 [Paesaggio, '44]; M. Fagiolo dell'Arco, Rapporto 60. Le Arti oggi in Italia, Ed. Bulzoni, Rome 1966, pp. 70, 71-72 [Campo di concentramento]; L. Piccioni, Burri, un artista che crede nell'invenzione, in "Tempo", Milan, July 1967, pp. 61, 62; S. Pinto, Dell'avanguardia , in "Metro", n. 14, Venice, June 1968, pp. 19, 20 note 4; G. Giuffè, Guttuso, Burri, Vespignani, Baj, Guccione, Ceroli , Ed. Galleria Il Grafo, Rome 1969, p. 53; L. Vincenti, No, i miei quadri non li vendo , in "Oggi illustrato", Milan, 31 December 1969, p. 28 [1944]; S. Pinto, Due decenni di eventi artistici in Italia, in "Due decenni di eventi artistici in Italia: 1950/70", Ed. Centro di Edizioni, Florence 1970, note 13; M. Bernardi, Burri, artista dei sacchi, in "La Stampa", Turin, 7 October 1971 [Paesaggio, 1944]; L. Cavallo, Morlotti, Guttuso, Burri: il luogo costante, Ed. Galleria Cocorocchia, Milan 1972, pp. 46, 48 [Paesaggio]; R. M. De Angelis, Il sacco di Burri, in "Il Poliedro", Rome, 27 January 1972, p. 31 col. ill. [Paesaggio]; M. Fagiolo Dell'Arco, Burri materialmente, in "Il Messaggero", Rome, 15 January 1976, p. 3 b/w ill. [Paesaggio, 1944]; G. Nordland, Alberto Burri. A retrospective view 1948-1977 , Ed. University of California, Los Angeles 1977, p. 12, 19 [Paesaggio, 1944]; R. Averini, Burri , in "Coloquio de Artes" n. 32, Lisbon, April 1977, p. 60; H. Faberman, Alberto Burri. A Retrospective View 1948-1977 (leaflet), Ed. Salomon R. Guggenheim Foundation, New York 1978 [Paesaggio]; G. Nordland, Alberto Burri , in "Studio Marconi" nn. 6/7, Milan, 16 November 1978, p. 28, 30 [Paesaggio, 1944]; G. Nordland, Gli elementi pittorici di un grande creatore , in "Prospettive nel modo", a. III, n. 29/30, Florence, November – December 1978, pp. 83-84 [Paesaggio, 1944]; L. Lambertini, Alberto Burri il viaggio , in "Il Gazzettino", Venice, 24 December 1979; G. De Feo, Burri, in Arte astratta italiana 1909-1959, Ed. De Luca, Rome 1980, pp. 145, 148 n. 49.2 b/w ill. [Paesaggio, 1944]; M. Volpi Orlandini, Alberto Burri , in "Storia dell'Arte", Florence 1980, pp. 404, 405 [Paesaggio]; L. Caprile, Sacchi, stracci, catrame: la realtà finge la pittura, in "Corriere Medico", Milan, 2-3 January 1981, p. 9; G. Di Genova, Generazione anni Dieci, Vol. 3, Ed. Bora, Rieti (Bologna 1st ed.) 1982, p. 175 [Paesaggio, 1944]; C. Costantini, I geni non servono, il lavoro è un bisogno, in "Il Messaggero", Rome, 14 March 1982, p. 3 [Paesaggio, 1944]; F. D'Amico, Un sacco Burri, in "La Repubblica", Rome, 2 June 1984, p. 119; S. Lux, Alberto Burri dalla pittura alla pittura (1983-1944), Ed. Il Bagatto, Rome 1984, p. 31 b/w ill.; M. Bignardi, Annotazioni a margine dell'opera grafica, in Burri Opera Grafica, Ed. La Rocca, Reggio Calabria 1986 [1944]; G. Nordland, Burri 18 Paintings 1953-1986 , Ed. Dilaurenti Gallery, New York 1986, p. 3; S. Lux, Alberto Burri dalla pittura alla pittura, Ed. University of Studies "La Sapienza", Rome / Ed. Petruzzi, Città di Castello 1987, col. ill.; F. Dentice, Un sacco di genio, in "L'Espresso", Rome, 17 May 1987, pp. 128-129; E. Ercoli, Alberto Burri. Ritorno alla pittura, in "Next", year III, no. 7, Rome, July – August 1987; F. Togni, Avevamo vent'anni (anche meno), Ed. Virgilio, Milan 1989, p. 141, col. copy; G. Di Genova, Storia dell'Arte ltaliana del '900 per generazioni. Generazione anni Dieci, Ed. Bora, Bologna 1990 (2nd ed.), p. 200 [Paesaggio, 1944]; C. Pirovano, Guida discreta a un museo portatile, in "Alberto Burri", Ed. Nuova Alfa Editoriale, Locarno 1991, p. 13; G. Serafini, Burri , in "Art and Dossier", n. 62 - November, Ed. Giunti, Florence 1991, p. 5 col. ill.;  S. Frau, Una vita firmata Burri, in "La Repubblica", Rome, 14 September 1991, p. 31; D. Auregli, Sacchi e cellotex, l'anima grande e antica di Burri, in "L'Unità", Rome, 10 November 1991 (ed. Milan); C. Spadoni, Vulcano dell'arte, in "Il Resto del Carlino", Bologna, 27 September 1991 [Paesaggio Rosso]; M. Cecchetti, La combustione del male, in "Avvenire", Milan, 29 September 1991; M. Rosci, Burri, la poesia della materia, in "La Stampa", Turin, 1 October 1991, p. 17; A. Di Genova, Anatomie del tempo , in "Il Manifesto", Rome, 5 October 1991 [Paesaggio rosso di Hereford ]; F. Abbiati, Quei sacchi di Burri diventati capolavori, in "Il Giorno", Milan, 6 October 1991; A. Pinelli, L'oro dell'alchimista, in "Il Messaggero", Rome, 7 October 1991, p. 14; A. Vettese, Un classico equilibrio nato dalla lacerazione , in "Il Sole 24 Ore", Milan, 20 October 1991, p. 26; G. Ghiandoni, Terra e ferro, in "Corriere Adriatico", Ancona, 18 January 1991, p. 9 [Paesaggio rosso di Hereford]; D. Auregli, Burri e… materiali, in "L'Unità", Milan, 26 September 1991 (ed. Bologna) [Paesaggio rosso di Hereford]; F. Villari, Alberto Burri , in "Critica Radicale", year III, n.2, Bologna, July – December 1991, p. 24; F. Simongini,  In una linea dell'orizzonte le radici di Burri pittore, in "Il Tempo", Rome, 14 February 1992; R. Piccichè, Piccolo grande Burri, in "Giornale di Sicilia", Palermo, 28 February 1992 (ed. Catania); R. Olivieri, Recensioni. Burri Contributi al Catalogo Sistematico , in "Carte d'Arte", n.1, Messina, January 1992, p. 85; R. Olivieri, Alberto Burri - Castello di Rivoli , in "Tema Celeste", n. 34, Siracusa, January - March 1992, p. 25; F. Passoni, A Locarno la bellezza scaturisce dalle ferite aperte da Burri…, in "Artecultura", n.2, Milan, February 1992, p. 22; M. E. Vetrocq, Painting and Beyond: Recovery and Regeneration, 1943-1952 , in The Italian Metamorphosis, 1943–1968 , Ed. Progetti Museali, Rome / Ed. Guggenheim Museum, New York 1994, pp. 20-21 n. 1 b/w ill.; R. Pasini, L'Informale. Stati Uniti, Europa, Italia, Ed. Clueb (series "Contemporary Art" edited by R. Barillli, n. 5), Bologna 1995, p. 320 n. 109 b/w ill.; P. Sega Serra Zanetti,  Arte astratta e informale in Italia (1946-1963), Ed. Clueb (series "Contemporary Art" directed by R. Barillli, n. 4), Bologna 1995, p. 145 [Paesaggio rosso aHereford, 1944-45 ]; S. Zorzi, Parola di Burri,  Ed. Allemandi, Turin 1995, pp. 19-20; A. Trimarco, Scandaloso poeta della materia, in "Il Mattino", Naples, 14 February 1995; D. Guzzi, Povertà della materia, splendore della forma, in "Il Tempo del lunedì", Rome, 13 March 1995, p. 11 [Paesaggio rosso di Hereford ]; B. Buscaroli, La forza del silenzio, in "Il Giornale", Milan, 4 April 1995; C. Terrosi, Omaggio ad Alberto Burri, in "Quaderni degli "Amici dell'Umbria in Emilia Romagna"”, n. 6, Bologna, 17 December 1995, pp. 8-9 b/w ill. [1944]; A. Trimarco, Alberto Burri , in "Tema Celeste", n. 51, Syracuse, April – May 1995, p. 75; C. Christov-Bakargiev, Alberto Burri: la superficie a rischio, in "Burri opere 1944-1995", Ed. Electa, Milan 1996, p. 48 [1944-1945]; M. G. Tolomeo, Gli esordi di Burri. "C'è molto che può diventare materia", p. 17 [Paesaggio, 1944]; A. C. Quintavalle, La materia è risorta, in "Panorama", n. 48, Milan, 5 December 1996, p. 283; C. Christov-Bakargiev, Labirinto Burri , in "Quadri & Sculture", n. 22, Rome, October – November 1996, p. 52; L. Pratesi, Avec Alberto Burri, la modernité italienne integrates the heritage of classicism , in "Le Monde", Paris, 4 January 1997; C. Lorent, Les cicatrices et les traumatismes de l'art pictural , in "La Libre Belgique", Brussels, 13 June 1997, p. 10 ill.; J. Braet, Scheuren in de huid , in "Knack", Brussels, June 1997, p. 71; MJ Bohl, Burri, "l'artista che inventò nuove parole", in "Italia Turistica" n.1, Padua, January – February 1997, p. 8; S. Manganelli, "I sacchi delle meraviglie…": retrospettiva di Alberto Burri , in "Eco d'Arte Moderna" nn. 1/2, Florence, January – February 1997, p. 11; K. Shulman, Alberto Burri , in "ARTnews", New York, March 1997, p. 118;
  • S. de Vries, Alberto Burri Meester van de materie , in "Vernissage", Bruges, October 1997, p. 22 b/w ill.;
E. Moroder, Burri: Einzelwerk und Serie, in "Z", Bolzano, 28 June 1998; F. Bacci, La ricerca dell'equilibrio compositivo come necessità psicologica. A proposito dei primi lavori di Alberto Burri e di un dipinto ritrovato, in "Burri. Segni di un percorso di opere 1949-1987" , Ed. Centro Iniziative Culturali, Pordenone 1999, pp. 11-12; G. Serafini, Burri. La misura e il fenomeno/The Measure and the Phenomenon, Ed. Charta, Milan 1999, p. 18, plates 241, n. 1, 77 col. ill.; F. Belia, Tre "Sacchi" per un quadro, in "Corriere dell'Umbria", Perugia, 20 January 1999, p. 41; M. Kitatani, Alberto Burri no geijutsu: seisei to tenkai / Arte di Alberto Burri: la nascita, la crescita e lo sviluppo, in "Burri", Ed. Toyota Municipal Museum of Art, Toyota 2000, pp. 34-35 col. ill.; C. Sarteanesi, Breve introduzione, p. 145; Y. Nakai, Burri: The Logic of Production , in "Afro, Burri, Fontana: Masters of Italian Abstract Art", Fukuyama Museum of Modern Art - Osaka National Museum, Osaka 2002, p. 212; R. Polese, Hereford, Texas: quando gli americani ci facevano prigionieri, in "Sette" suppl. to "Corriere della Sera", Milan, 31 October 2002, pp. 130-131 col. ill.; M. Vallora, C'è. E basta, in "I neri di Burri", Ed. Mazzotta, Milan 2003, p. 19 [Paesaggio, 1944]; A. C. Ponti, Arte e artisti in Umbria 1946-1959: "Il catalogo è questo", in  "Terra di maestri, Artisti Umbri del Novecento 1946-1959", Ed. Edimond, Città di Castello 2004, p. 17; A. C. Ponti, Prigioni" e artisti, p. 62 b/w ill.; A. Zevi, Peripezie del dopoguerra nell'arte italiana, Ed. Einaudi, Turin 2005, p. 30 [Paesaggio, 1944]; G. Pezzanera, Burri l'avventuroso, in "Alberto Burri: La mia Umbria", Ed. Archiservice, Ponte San Giovanni 2005, p. 16; M. Marianelli, Alberto Burri, l'equilibrio squilibrato, Ed. Silvana, Cinisello Balsamo 2005, pp. 15, 16, 18, 33, 35 n. 1 col. tab. 41, 46, 49, 74 note 30, 81 notes 187, 188, 83 notes 208, 210, 211, 86 note 271, 88 note 301 [Paesaggio]; V. Nocchi, Estetica e ontologia in Alberto Burri, Ed. Graphos, Città di Castello 2006, col. copy, p. 55 n. 1 col. ill.; P. Palumbo, Burri una vita, Ed. Electa, Milan 2007, pp. 36-40; M. De Sabbata,  Burri e l'Informale , Ed. Il Sole-24 Ore, Florence 2008, pp. 96-97 col. tab., 145; M. Meneguzzo, Italo americani. Arte tra USA e Italia dalla ricostruzione al boom economico, in Italo americani. Arte tra USA e Italia dalla ricostruzione al boom, Ed. Silvana, Cinisello Balsamo 2009, p. 10 b/w ill.; R. Panichi, Dibattito attorno al "caso Burri" , in "Erba d'Arno", n. 122, Fucecchio, Autumn 2010, p. 72; K. Swenson, (RE)Discovering Burri , in "Art America", vol. 98 n. 11, New York, December 2010, p. 128; M. Duranti, From Form to Matter, to Abstract Form: the Development of Alberto Burri's Aesthetic Revolution , in Alberto Burri Form and Matter , Ed. Effe Fabrizio Fabbri, Perugia 2011, pp. 11-12-13-22; A. Iori, Alberto Burri: the life, the artistic and critical path , in Alberto Burri Opera al Nero Cellotex 1972-1992 , Ed. Skira, Milan 2012, pp. 140, 141, 147 ab b/w ill., 148, 190; A. Iori, Alberto Burri: la vita, il percorso artistico e critico, in Alberto Burri Opera al Nero Cellotex 1972-1992, Ed. Skira, Milan 2012, p. 129; R. Olivieri, 1975-2012. Excursus on the critical history of Cellotex , in Alberto Burri Opera al Nero Cellotex 1972-1992 , Ed. Skira, Milan / Ed. Galleria dello Scudo, Verona 2012, p. 59; LP Finizio, Fontana e Burri. Un incontro senza incontri,  Ed. Artemide, Rome 2013, pp. 13-14 [Paesaggio, 1944]; G. Agnisola, Omaggi a Sapone/Dédicacé à Sapone, in Burri Unico e Multiplo/Unique et Multiple, Ed. Magonza, Gaeta 2014, p. 29; B. Corà, Burri. Catalogo generale, Ed. Fondazione Palazzo Albizzini Burri Collection, Città di Castello 2015, Volume I - Painting 1945-1957, p. 46 no. 1 col. ill.; Volume VI - Chronological Repertory 1945-1994 , p. 16 no. 1 col. ill.; E. Braum, Alberto Burri: the trauma of painting , Ed. Solomon R. Guggenheim Foundation, New York 2015, p. 33 no. 14 col. ill.; J. Rozner, Alberto Burri: The Art of the Matter , Ed. School of Culture and Communication. The University of Melbourne, Melbourne 2015; M. La Monica, Alberto Burri. Dalla pittura all'architettura , Ed. Angeli, Milan 2019, p. 11 n. 1 col. ill.

Condition report

To request a Condition Report, please contact modernoecontemporaneo@finarte.it; modernoecontemporaneo.roma@finarte.it The department will provide you with a general report of the condition of the property described above. Please note that what Finarte declares with respect to the state of conservation of the objects corresponds only to a qualified opinion and that we are not professional conservators or restorers. We urge you to consult with a restorer or conservator of your choice who will be better able to provide a detailed, professional report. We always suggest prospective buyers to inspect each lot to satisfy themselves as to condition during the exhibition days as indicated in the catalog.

Suggested lots

Caricamento lotti suggeriti...